Magnesium badeflager
24. februar 2016
Magnesium og højt blodtryk
16. maj 2016
Vis alle

Magnesium muskelspændinger og kramper

Magnesium hjælper dig af med dine muskelspændinger og kramper.

Gør som det Hollandske fodboldlandshold, smør magnesium på musklerne inden træning. Det forebygger at du syrer til i musklerne og gør at man ikke så hurtigt får kramper.

Hollænderene bruger magnesium fra Zechstein minen køb den HER

 

Sportsfolk der sveder meget mister også mere magnesium, og riskerer derved hurtigere at få kramper og muskelspændinger.

ATP (adenosintriphosphat)er den vigtigste kilde til energi i cellerne. Den skal være bundet til et magnesium ion for at være  aktivt.

Brugen af ​​magnesium for sports præstationer kan gøre forskellen mellem at vinde og tabe. Derfor er  magnesium et område, som ingen seriøs atlet eller idræts   læge kan tillade sig at overse.

 

Hvorfor magnesiummangel er et alvorligt problem hos sportsfolk ?

Trods magnesiums centrale rolle i energiproduktionen og sportspræstationer,  er mange trænere og atleter uvidende om dens afgørende betydning for opretholdelsen sundhed og ydeevne.

Forskning tyder på, at selv små mangler af  magnesium indtag, kan give alvorligt forringelse af sportslige præstationer. ( 1 )

Magnesium er involveret i en lang række processer, der påvirker muskel funktion, herunder iltoptagelse, energiproduktion og elektrolytbalancen.

Således har forholdet mellem magnesium  og motion fået stor interesse hos sportsfolk, og  har fået flere forskere til at interssere sig for emnet.

Der er beviser for, at  magnesiummangel svækker altleters ydeevne og forstærker de negative konsekvenser af anstrengende motion (fx oxidativ stress).

Anstrengende motion øger urin og sved tab, der kan mindske magnesium mængden i kroppen med 10-20%. Baseret på kostundersøgelser og nylige forsøg, ses at magnesium indtagelse mindre end 260 mg / dag for mænd og 220 mg / dag for kvindelige atleter kan resultere i magnesium mangel.

Atleter, der deltager i sport som går til vægtkontrol (fx brydere og gymnaster) er  særligt sårbare over for et lavt magnesium indhold.

Magnesium tilskud gennem huden eller øget kostindtag  vil have gavnlige virkninger på spændinger og kramper under motion.

Magnesium tilskud til fysisk aktive personer med tilstrækkelig magnesium  i kroppen har ikke vist sig at forbedre deres fysiske ydeevne.

Se forskning på området HER

Magnesiummangel reducerer metabolisk effektivitet, øger iltforbruget og sætter pulsen op.  Derved bliver man hurtigere træt og mister pusten.

 

Magnsiumbalance  kræves for at udføre optimale ​​sportslige præstationer.

Flere har svært ved at gennemføre fx et løb  på grund af manglen på et mineral som magnesium.  Udholdenhed og styrke samt ydeevne øges betydeligt, når magnesium indtages gennem huden.  Magneium mangel kan forårsage en afkobling af den respiratoriske kæde,  der forøger af mængden af ​​ilt, som kræves for at opretholde ATP-produktion ( energi til cellerne )

 

Hvordan virker det på kramper og muskelspændinger.

Når ATP( energien i cellerne ) nedbrydes, er energien frigivet til alle musklerne.  Således kan mangel på magnesium begrænse energiproduktionen, hvilket fører til træthed, sløvhed, nedsat effekt, muskeltrækninger eller kramper.

Kronisk mangel på magnesium er også impliceret i nedsat knogle-mineraltæthed og øget risiko for osteoporose samt anæmi, depression og uregelmæssig hjerterytme.

 

Stort set alle kroppens systemer kan vise mangelsymptomer, fordi systemer i hele kroppen er afhængige af magnesium.

Det kan være svært at finde en forklaring på hvorfor man lider af  muskelspændinger, muskelkramper, nedsat immunitet, og endda ændret puls,  faktisk er disse symptomer  almindelige for mange.  Mange er bare ikke klar over at  magnesiummangel kan være den underliggende faktor.

Under træning er magnesium med til at reducere ophobning af mælkesyre og reducere opfattelsen af ​​træthed under motion gennem sin beroligende effekt på nervesystemet.

Magnesium kan ikke produceres af kroppen, så det skal indtages dagligt gennem indtagelse af magnesium-rige fødevarer såsom hele korn, bladgrøntsager, nødder og frø. Magnesium mangel er faktisk ret almindeligt. Undersøgelser viser at mere end 70 procent af befolkningen har utilstrækkelig magnesium i kroppen. Dette er fordi vores  mad er forarbejdet, fyldt med stivelse og raffinerede fødevarer, samt at jorden i store dele af verden er udpint, således at vi ikke længere får magnesium via vores kost som vi fik år tilbage.

Hvordan får jeg fat i magnesium olie og gele ?

Vi har flere professionelle der bruger vores magnesium produkter før og efter sport, her er vores mest efterspugte produkt vores magnesium gele´

Gele er også velegnet til massage lokalt på ømme muskler, hvor den hurtigt giver en lindrende effekt.

Læs også om magnesiums effekt mod osteporose.

 

Kilde: Transdermal magnesium Dr Sirius..

(1 ) Nielsen, F.H., Lukaski, H. C. 2006. Update på forholdet mellem magnesium og motion. Magnesium Research. 19 (3): 180-189.

 

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *