OM MAGNESIUM BALANCE

Hvad er magnesium?

Magnesium kaldes også "livets lampe og "mirakel mineralet«. Hvert organ i vores krop har brug for mineralet magnesium. Magnesium er det vigtigste for mennesket, efter luft og vand.

Magnesium spiller en rolle i mange processer i kroppen, faktisk i mere end 300 enzymatiske processer.

Den vigtigste funktion af magnesium er, at det aktiverer enzymer i kroppen, herunder enzymer involveret i DNA-syntesen. Magnesium er nødvendigt til energistofskiftet i kroppen og transmissionen af nerveimpulser.

Desuden regulerer mineralet calcium, kobber, zink, kalium og D-vitamin-indhold i kroppen.

Det bidrager til produktionen af proteiner og sammen med calcium giver det en god knogle, vækst og udvikling. Balancen mellem magnesium og calcium giver den vigtige balance i kroppen mellem spænding og afspænding. Magnesium er i virkeligheden et reelt anti-stress mineral, der har en beroligende virkning og afslapper musklerne og blodkar, mens calcium strammer musklerne.

Et højt calciumindtag giver magnesiummangel, og omvendt. Magnesium regulerer hjertefrekvens og blodtryk, virker muskelafslappende, og hjælper også på søvnløshed

Magnesium beskytter os mod tungmetaller og kemikalier i kroppen.

Kilde: Dr. Mark Sircus er læge og forfatter til flere bøger om sundhed, herunder
"Transdermal Magnesium Therapy”


Hvorfor bruge magnesium olie i stedet for tabletter?

Magnesium Olie bringer den nødvendige magnesium direkte gennem huden ind i cellerne.

Det er en langt bedre og mere effektiv måde, end at tage magnesium kosttilskud. Det optages straks gennem huden og overdosering er umuligt, vores hud er faktisk en meget intelligent membran!

Man optager kun ca. 30% magnesium gennem tabletter hvorimod man optager ca. 90 % gennem huden.

Magnesiumchlorid er den reneste og mest naturlige bio-tilgængelige magnesium, der er tilgængelig på jorden.

I de fleste tabletter og kapsler er der mange fyldstoffer, der kan være skadelige for vores sundhed, såsom: mikrokrystallinsk cellulose, polyvinylpyrrolidon, natriumcroscarmellose og antiklumpningsmidler stearinsyre, magnesiumstearat, siliciumdioxid, talkum, desuden farvestoffet titandioxid.

Kilde:

FDA (Food and Drug Administration) og EFSA (Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet)


Hvad kan magnesium hjælpe på?

Vi må jo ikke komme med medicinske påstande, men da den amerikanske Fødevarestyrelse (FDA) samt den Europæiske Fødevaresikkerheds Autoritet (EFSA) har lavet en liste med områder hvor de ved magnesium har en effekt, må vi godt gengive den her:

De siger at:

  1. Magnesium bidrager til at mindske træthed.
    Træthed i almindelighed er et resultat af en betydelig fysisk eller psykisk anstrengelse, eller en lang periode uden søvn. Dog kan træthed være et symptom på en fysisk eller psykisk sygdom, såsom hjertesvigt, diabetes, stofskifte sygdomme, hjerneskade (f.eks. slagtilfælde) eller klinisk depression.
    Hvis der er hurtig træthed i kombination med andre symptomer, såsom utilpashed, svaghed og svimmelhed, kan det indikere kronisk træthedssyndrom.
  2. Magnesium bidrager til normal energi-givende metabolisme
    * Metabolisme er indfangning af solenergi eller kemisk energi gennem produktion i cellerne, Magnesium er vigtigt til at give energi til alle biologiske processer i kroppen.
  3. Magnesium bidrager til at vedligeholde tænder og knogler. Magnesium oplagres nemlig i knoglerne og tænderne.
  4. Magnesium bidrager til en normal elektrolyt balance.
    * Elektrolytter indgår som standard i fødevarer og deres koncentrationer er tæt reguleret af hormoner. Alvorlige forskydninger i elektrolytbalancen kan give hjerteproblemer eller neurologiske symptomer.
  5. Magnesium bidrager til den normale funktion af nervesystemet
    * Hjernen, rygmarven, og nerverne i kroppen udgør tilsammen nervesystemet. Nervesystemet tager sig af forbindelser mellem de forskellige hjerneområder og mellem hjerne og resten af kroppen. Nervesystemet spiller en koordinerende rolle i alle operationer som kontrollerer muskler, behandling af sensoriske stimuli og følelsesmæssige og intellektuelle processer. Det er underopdelt i centralnervesystemet, det perifere nervesystem og det autonome nervesystem.
  6. Magnesium bidrager til en normal proteinsyntese
    * Proteinsyntese er produktion af proteiner på basis af den genetiske information i cellen. Mange proteiner katalyserer kemiske reaktioner. Sådanne proteiner omdannes til enzymer. Enzymer er ansvarlige for metabolismen, hvori næringsstoffer kan omdannes til byggematerialer og energi.
  7. Magnesium bidrager til den normale funktion af musklerne
    * Muskler er afgørende for den menneskelige krop. Du bruger musklerne i alt hvad du gør.
    Den vigtigste muskel er hjerte musklen, når den ikke fungerer normalt, kan det give problemer. I kroppen er der mere end seks hundrede typer muskler. Hver muskel har sin egen unikke funktion. Den største muskel er musculus gluteus maximus ( balden ) Andre muskler, styrer vores fordøjelse, og luftveje. En normal funktion af musklerne er derfor yderst vigtig.
  8. Magnesium bidrager til en normal psykologisk funktion
    Som Psykologisk funktion tænkes her på: tanker, koncentration, følelser, motivation, vrede forvaltning, perception og læring.
  9. Magnesium spiller en rolle i processen med celledeling
    * Konstant dannes der nye kropsceller. På denne måde kan kroppen vokse og erstatte celler der er beskadiget og forældede. Nye celler fremstilles ved celledeling og her har kroppen brug for magnesium.

Læs mere her fra EFSA HER: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2012:136:0001:0040:NL:PDF


Hvor meget magnesium?

Orthomolekylære læger anbefaler, at både mænd og kvinder stræber efter at supplere deres kost med 400-800 mg magnesium per dag.

VIGTIGT: Hvis du er gravid eller ammer, har en nyresygdom eller diabetes, er på en lav-kalorie diæt eller tager hjerte præparater eller tager vanddrivende Så rådfør dig med din læge eller behandler før du tager magnesium .

Når man tager ekstra magnesium har det indflydelse på vitamin K2, D3 og E-vitamin.

Især vitamin D3, kan magnesium tilskud mindske Derfor anbefaler vi at tage D3 vitamin sammen med magnesium.

Magnesium er et vigtigt mineral, som kroppen ikke selv kan lave. Du bliver nødt til at få det fra din mad.

I den vestlige verden skaber en mangel på dette mineral mange problemer.

Ca. 70% af befolkningen i verden har en kronisk magnesiummangel uden at vide det, og det er desværre rigtigt, at vi holdes uvidende om nødvendigheden af dette vitale mineral……

Der er flere grunde til, at vi kan have en kronisk magnesiummangel og konsekvensen kan forårsage mange sygdomme på det fysiske og følelsesmæssige plan.

Kilde: Wikidepia


Hvorfor mangler vi Magnesium?

Jorden vi dyrker i indeholder næsten igen magnesium.

Brugen af gødning og industriel forarbejdning af fødevarer har generelt betydet, at mange mennesker får symptomer forårsaget af mangel på magnesium. Faktorer som stress, stofmisbrug, luftforurening og el stråling (WIFI, master, telefoner, etc.,) medfører et kraftigt fald i magnesium niveauer i kroppen.

Magnesium regulerer 325 enzymer i vores krop, hvor produktion, transport og lagring af energi er det vigtigste element. Mineralet er også ansvarligt for elektrisk ladning i nervesystemet. Det regulerer vores hjerteslag, vores blodtryk og forebygger epilepsi.

Magnesium er vigtigt for proteinets syntese af DNA og RNA, for vækst og udvikling, og det spiller en vigtig rolle i opretholdelsen af et fungerende immunsystem.
Calcium og magnesium kan ikke undvære hinanden. Calcium laver en sammentrækning og magnesium giver afslapning. Magnesium sørger også for at det overskydende calcium kommer ud af kroppen igen.

Stive og spændte muskler, nervøsitet, (kronisk) træthed, overanstrengelse, udmattelse, rastløshed, irritabilitet, koncentrationsproblemer, hukommelse og, svimmelhed, hovedpine, høj eller lavt blodtryk (magnesium er en naturlig betablokker”), søvnforstyrrelser, forstoppelse, følsomhed over for støj og lys, frygt, fobier og depression, stammen, hypersensibilitet og urolige børn. Er der vist en effekt på.

Problemer med cirkulation, fordøjelse, muskler og nervesystem er ofte forbundet med magnesiummangel Ældre mennesker har ofte alvorlig kronisk magnesiummangel.
Undersøgelser viser en sammenhæng mellem kronisk magnesiummangel på:

Astma, diabetes, alkoholisme, Alzheimers sygdom, epilepsi, autisme, attention deficit disorder, cancer, cardiovaskulær sygdom, CVS, migræne, menopause, osteoporose, PMS, fertilitetsproblemer, SIDS, caries, RSI, autoimmune sygdomme, såsom MS, ALS, gigt, psoriasis og eksem, Parkinsons sygdom og psykiske lidelser, såsom angst og panikangst, depression, humørsvingninger, aggression, bipolære lidelser og skizofreni.

Kilde: Transdermal Magnesium terapi af Mark Sircus, ISBN: 978-0978799113

Den Magnesium Miracle af Carolyn Dean, ISBN: 978-0345494580

Husk altid at tage D3 vitamin sammen med magnesium.

Magnesium kræves til optagelse af vitamin D3

Flere og flere mennesker bliver klar over den store værdi af vitamin D3 for deres sundhed, og er derfor oftere i solen eller tager et vitamin D3 kosttilskud.

Ulempen ved dette øgede vitamin D3 indtag, er imidlertid, at flere mennesker har bivirkninger til vitaminet. Hvad de fleste ikke ved, er, at disse bivirkninger af D-vitamin ikke skyldes vitamin D3 selv, men er forårsaget af magnesiummangel.

Nogle af de bivirkninger folk nævner fra D3 vitaminet kan være:

  • Hovedpine
  • Muskelkramper
  • Frygt
  • Hjertebanken
  • Forstoppelse

Vitamin D3 optagelse problemer

Hvis man indtager store dosiser D 3 vitamin, tager den af det magnesium vi har i kroppen. Det samme sker når vi kun tager magnesium uden at få D vitaminer, her tager magnesium en del af D viatminet.

HUSK at Magnesium mangel ikke kan måles i blodet, da det ligger i knogler og tænder.

Kilder:

  1. L Kass, J Weekes, L Carpenter (2012). European Journal of Clinical Nutrition. Effekt af magnesium tilskud på blodtrykket: en meta-analyse, Vol. 66, pp. 411-418;
  2. Rodriguez-Moran M. Guerrero-Romero & M (2003). Diabetes Care. Oral Magnesium
    Tilskud Forbedrer Insulin følsomhed og metabolisk kontrol i type 2 diabetes.
    Fag, Vol. 26, nr. 4 1147-1152. DOI: 10,2337 / diacare.26.4.1147
  3. J. E. Sojka (1995) Anmeldelser Ernæring. Magnesium Supplering og Osteoporose, Vol. 53,
    Issue 3, pp 71-74

Bøger:

Transdermal Magnesium terapi af Mark Sircus, ISBN: 978-0978799113

Den Magnesium Miracle af Carolyn Dean, ISBN: 978-0345494580